Ezt olvasta már?

0

Dízelbotrány: a dízelautók átalakítását sürgeti a német politika

Fokozódik a dízelbotrány miatt a gyártókra nehezedő politikai nyomás a német kormány és az autógyárak szerdai "dízelcsúcs" találkozója, a "Nationalen Forum Diesel" előtt.

"Kutyakötelességük lenne helyreállítani a fogyasztók bizalmát és helyrehozni az elkövetett hibákat" - jelentette ki Alexander Dobrindt szövetségi közlekedési miniszter a Bild am Sonntag lapnak adott interjúban. A miniszter az "autók mihamarabbi optimalizálását várja el a gyártóktól saját költségükön. "A találkozón elfogadható javaslatot várok az autógyártóktól" szögezte le a miniszter.

Barbara Hendricks szövetségi környezetvédelmi miniszter az ARD és a ZDF tévécsatornáknak adott interjúban kijelentette: az egyeztetésen az autógyártók által az Euro-5 és Euro-6 normás dízelmotorokra javasolt szoftverfrissítést csak a helyes irányba tett első lépésnek tekinti. Második lépésként az autógyáraknak a hardvermódosítást is el kell végeznie, mégpedig "saját költségükön".

Alexander Dobrindt ezt a lapinterjúban annyiban árnyalta, hogy "azt szakértőknek kell megvizsgálnia, hogy mely típusoknál van szükség utólagos hardvermódosításokra is".

Az ügy előzménye, hogy egy precedensértékű bírósági döntés több millió dízelautó tulajdonost bizonytalanított el autója jövőjét illetően, mivel esetleg behajtási tilalommal kell majd számolniuk egyes városokban. Egy baden-württembergi bíróság a közegészségügyi szempontok elsőbbségére hivatkozva pénteken elutasította a dízeljárművek stuttgarti belvárosi forgalomból való kitiltásának megakadályozására benyújtott keresetet.

Matthias Wissmann, a német autógyártók szakmai képviseleti szervezete, a VDA (Verband der Automobilindustrie e.V.) elnöke egy lapinterjúban annak a meggyőződésének adott hangot, hogy az autógyáraknak az Euro-5 és Euro-6 normás dízelmotorok vezérlőszoftverének a frissítésére tett javaslata legalább annyira csökkenteni tudja a károsanyag-kibocsátást, mint a városi behajtási tilalom. A teljes autóflotta tekintetében a nitrogén-oxid kibocsátást 25 százalékkal csökkentené a szoftverfrissítés - mondta.

Az utólagos hardvermódosítást Wissmann nem tartja gazdaságosnak és nem is látja technikailag értelmét, mivel "az esetek többségében több éves modellekről van szó".

Horst Seehofer bajor miniszterelnök, a jobbközép CSU elnöke egy vasárnapi televíziós interjúban hangsúlyozta, hogy ellenzi a dízelautók kitiltását a nagyvárosok központjából. Más megoldást kell találni, mert a tiltással csak azt lehetne elérni, hogy az autók elkerüljék a belvárosokat, de károsanyag-kibocsátásuk nem változna.

Célszerűbb különböző ösztönzőkkel a kevésbé káros technológiák felé fordítani a vásárlókat, a gyártókat pedig kötelezni kell arra, hogy alakítsák át saját költségükön a környezetvédelmi szabályoknak nem megfelelő autókat.

Kétségtelen, hogy történtek manipulációk. Ezeket ki kell vizsgálni, a gyártóknak pedig viselniük kell a következményeket, akár büntetőjogi értelemben is - húzta alá a ZDF országos köztelevízióban sugárzott interjúban az Audi és a BMW révén a német autóipar egyik központjának számító Bajorország kormányfője, aki a szintén CSU-s közlekedési miniszterhez és a koalíciós társ szociáldemokrata pártban (SPD) politizáló környezetvédelmi miniszterhez hasonlóan élesen bírálta a szektor szereplőit.

A dízelbotrány súlyosan rontotta a Németország számára kulcsfontosságú iparág tekintélyét, és ha a gyártókban nincs elég "belátás és alázat" az ügy feltárásához és a következmények vállalásához, akkor "keményebb intézkedésekre" lesz szükség - mondta Horst Seehofer.

Jelezte, hogy nem ellenzi azt az SPD-s javaslatot, miszerint lehetővé kell tenni, hogy az érintett vásárlók úgynevezett gyűjtőperek révén követelhessenek kártérítést a gyártóktól, és ne kelljen egyenként bírósághoz fordulniuk.

A dízelbotrány 2015 szeptemberében kezdődött, amikor az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) megvádolta a Volkswagen csoportot (VW), hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amely érzékeli a műszaki vizsgán folytatott mérés körülményeit. Az autó így a teszteken a valóságos nitrogénoxid-kibocsátás töredékét produkálja, vagyis csal a vizsgán. A VW elismerte a csalást. Az ügy világszerte a VW mintegy 11 millió gépjárművét érinti, ezek közül 8,5 milliót az EU-ban adtak el.

Hasonló visszaélés gyanújába került a Daimler is, amely július közepén bejelentette, hogy önként módosítja a káros anyag tisztítását végző berendezést szabályozó szerkezet beállításait több mint hárommillió Mercedes-Benz típusú dízelautónál.

A Bild am Sonntag azt írta, hogy a BMW is alkalmazhatott olyan megoldást, amelynek révén a forgalomban az engedélyezettnél több nitrogénoxidot kibocsátó motor a mérési körülmények között a határértékeknek megfelelő kibocsátást produkál. A BMW szerint mindenben a jogszabályoknak megfelelően jártak el.

Az autógyártókra nehezedő nyomást növeli a Der Spiegel minapi leleplezése. A hírmagazin szerint a VW, a csoporthoz tartozó Audi és Porsche, valamint a Daimler és a BMW a kilencvenes évek óta több egyeztetett titokban technológiai és beszállítói ügyekről, és a gyártási költségekről, ami súlyos versenyjogsértés gyanúját kelti.

A lap szerint a dízelbotrány is a titkos, feltehetően jogsértő egyeztetés következménye, ugyanis a gyártók megállapodtak arról, hogy a költségtakarékosság érdekében kisméretű tartályt használnak a dízelmotorok kipufogógázát tisztító AdBlue adalékanyaghoz, és így végül arra kényszerültek, hogy a kibocsátási adatokat manipuláló eljárásokat alkalmazzanak, mert nem lehetett elég adalékanyagot tölteni az autókba ahhoz, hogy minden körülmények között a környezetvédelmi előírásoknak megfelelően működjenek.

 







0


Ön szerint esélyes a Tisza Párt a Fidesz leváltására?




0
0

hírek innen, onnan

Rossz helyre ment minisztériumi levelek szerint főispáni értekezleten tárgyaltak egy lehetséges tiszás jelölt-jelöltről

A Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium két vezetője, Latorcai Csaba államtitkár és Galik Gábor helyettes államtitkár...

Kiderült, miért sétált pucéran a debreceni család

A szülőket pszichiátriára vitték.

Kapaszkodik a forint – Mennyi szufla lehet még benne?

Szerda reggel erősödni próbál a forint az euróval szemben miután az MNB tegnap változatlanul óvatos hangnemet ütött meg a monetáris...

13,4 milliárd forintos kerettel indul a termelői szervezetek támogatása

Társadalmi egyeztetésre bocsátotta az Irányító Hatóság a „Termelői csoportok, termelői szervezetek támogatása” című pályázati...

Kiderült, mi lesz a vesztes jelöltekkel a Tisza Pártban – Új politikai modell

A Tisza Pártban körzetenként hárman versenyeznek a képviselőjelöltségért, de csak egy ember indulhat. A többiek nem esnek ki a...

Brit szakértők kimondták, ennyi foknak kell lenni a lakásban télen, végre kiderült a tuti hőmérséklet

Télen mindenki mást tart “kényelmesnek”, de a szakértők szerint rengetegen teljesen rosszul közelítik meg a fűtést. A brit...

Kileng a forint: meglepő számok érkeztek a devizapiacról

Az euró 7 órakor 383,86 forinton állt, alig magasabban a kedd esti 383,80 forintnál.

Egy ott nyaraló magyarnak is szerepe volt a vb-selejtezők legnagyobb csodájában

Curacao lett minden idők legkisebb országa, amely kijutott a labdarúgó-világbajnokságra.

Drámai helyzet a levegőben – 90 utassal a fedélzetén sérült meg súlyosan egy utasszállító

Drámai incidens történt, amikor egy Ssj100 típusú utasszállító repülőgép a levegőben részben szétesett, mielőtt...

0

Sport

„Rossit ki fogják rúgni” – Miriuta László nem tud magához térni a magyar–ír óta

A korábbi 9-szeres magyar válogatott Miriuta László szerint nemzeti katasztrófa, hogy Marco Rossi együttese nem tudott bejutni a világbajnoki pótselejtezőbe.

Gulácsi Péter elárulta, Dibusz Dénes hibázott-e a sorsdöntő pillanatban Írország ellen

A válogatott korábbi kapusa úgy látja, reális elvárás volt a világbajnoki pótselejtezős hely megszerzése.

Itt az újabb futballdráma. A 93. perc után két gólt szerző Skócia is készülhet a világbajnokságra

A végén megmenekülő Ausztria, valamint Svájc, Spanyolország és Belgium is készülhet a viadalra.

Szoboszlai Dominik az írek elleni vb-selejtezőről: Két nap telt el, de még mindig nehéz elfogadnom, ami történt

Két nap telt el azóta, hogy a magyar labdarúgó-válogatott az utolsó pillanatban kapott góllal 3–2-es vereséget szenvedett Írországtól, így harmadik lett a csoportjában, s ezzel el is dőlt, hogy lemarad a jövő év

Megvan, mikor dönthet az MLSZ Marco Rossi sorsáról

Az MLSZ november 25-i ülésén szó lesz a szövetségi kapitány, Marco Rossi jövőjéről is.

Hivatalos: viselkedése miatt kellett távoznia az NB I-es légiósnak

A labdarúgó Fizz Ligában szereplő Kazincbarcika a hivatalos oldalain tudatta, hogy Blessing Eleke már nem az együttes játékosa.

A világ egyik legjobb csapatát veheti át Zinédine Zidane

A francia válogatott élére kerülhet Zinédine Zidane, méghozzá a jövő évi világbajnokság után.

Hamarabb dől el Marco Rossi jövője, mint gondolnánk

Az MLSZ elnöksége legközelebb november 25-én ülésezik.

Belehalni a vereségbe, sírni egy csapat miatt, mégis úgy érezni, ahogy senki más – a magyar szurkoló élete

Az elszalasztott világbajnoki kijutás, további megannyi szenvedés, illetve élmény margójára.

Egy eurós croissant-nal űz gúnyt a magyarokból és Szoboszlaiból az ír Lidl

Magyarországról nézve igencsak sértő az írek viccnek szánt reklámja.

Bulvár

Jön az új adó az autókra.

Bár a környezetvédőket a bolygó megmentésének magasztos eszméi vezérlik, úgy tűnik, az elektromos autók tulajdonosainak privilégiuma lecsengőben van. Nevezetesen, hogy a tervek szerint már nem csak az állami öszt

A nő rendelt magának egy pohár bort az étteremben: majdnem lefordult a székéről, amikor meglátta, milyen üzenetet hagyott neki a pincér a számlán

A nő nem vágyott semmi egyébre, pusztán arra, hogy elfogyaszthasson egy pohár bort egy kellemes, elegáns étteremben. Végül azonban csalatkoznia kellett.

Zárug Péter Farkas: A Tisza Pártnak most van legalább ezer embere, akiket bármilyen posztra beépíthet

Politológusokat kérdeztünk a Tisza Párt frissen nyilvánosságra hozott jelöltlistájáról.

Fapadoson szorongó milliárdos honvédelmi minisztert fotóztak

Szalay-Bobrovniczky Kristóf a Ryanair járatával jött haza Londonból.

A világ egyik legdrágább magángépe landolt Budapesten

A NER-es csúcsragadozók is irigykedve nézhetik.

Magyar Péter: Lefagytak a Karmelitában, mert sok helyen nem a bejelentett Tisza-jelöltekre számítottak

A Telex stúdiójában beszélt a Tisza elnöke a jelöltállításról, az ország helyzetéről és az országjárásról. A mostani kiválasztás Magyar szerint most még a Tisza belügye, és nagyon más lesz, mint a 2021-es e

Meztelen képeket posztolt a feleségéről egy bács vármegyei férfi: amit ezután tett, az horror - Fotók

A nőnél betelt a pohár: a féltékeny, gyakran poharazó és erőszakos férjével közölte, válni akar. A külföldön dolgozó férfi képtelen volt ezt elfogadni és borzalmas dolgokat tervelt ki.

Rengeteg magyar padláson ott lapulhat ez a retró tárgy: most akár százezreket érhet

Nagyon sok háztartásban ott porosodhat egy ilyen eszköz.

blogmorzsák

Nagy natúr krémsajt teszt

Legújabb vaktesztünkön a natúr krémsajtokat kóstoltuk meg és értékeltük. Íme az eredmény!

Szele Tamás: Édentől keletre

Lehet, hogy egyszer végre mindenki rájön: nincs jobboldal és nincs baloldal. Csak politikusok vannak.

Mik a jól bevált szokások orrdugulásra?

És mi a legmegbízhatóbb megoldás a bajra?

0