Ezt olvasta már?

0

Sarkvidéki hideg: csúcson az abroncscsere szezon

A sarkvidéki hideg még több autóst kényszerít az abroncscserére. Ezekben a hetekben közel 1,5 millió autós cserélteti le nyári gumiját a jobban tapadó és sűrűbben lamellázott télire.

Ebben az időszakban 300.000 autós új téli abroncsot is vásárol, amire akkor van szükség, ha az abroncs profilmélysége 4 mm alá csökkent, vagy már futott 3-4 szezont és az anyaga elöregedett. A szezonra az abroncsgyártók is felkészültek. A Bridgestone például már defekttűrő technológiával kínálja legnépszerűbb téli és négyévszakos abroncsait is, mert az egyik legnagyobb közlekedésbiztonsági kockázat a havas úton bekövetkezett defekt.

Méterekben mérhető a különbség

Nedves útfelületen, egy 60 km/óra sebességgel haladó autó fékútja korszerű, innovatív mintázattal rendelkező téli abronccsal, 16 méter körüli, kopott abronccsal már a 20 métert is meghaladja, egy közepesen használt nyári gumival viszont még ennél is hosszabb, 22 méter körüli. Havas jeges útfelületen a fékút azonban jelentősen megnő! Egy csupán 40 km/óra sebességgel haladó, új téli gumikkal felszerelt autó megállásához 25 méter, használt téli gumival már 40 méter, míg kopott nyári gumikkal már több, mint 80 méter szükséges. A közúti forgalomban életek múlhatnak a métereken, hiszen ha egy hirtelen lefékező autó után, vagy egy úttestre lépő gyalogos előtt kell megállnunk, akkor minden centiméter számít.

 

7°C alatt is biztonságban: elsősorban a keverék és a profilmélység számít

Az autósok körében közismert, ha a napi átlaghőmérséklet 7°C alá csökken, akkor a nyári abroncsokat télire kell cserélni. A biztonságos téli közlekedés szempontjából ugyanakkor nem az átlaghőmérséklet, hanem a gumik alapanyag-keveréke és a profilmélység játszik kiemelt szerepet.

A téli autógumi lágyabb gumikeverékből készülnek, így alacsonyabb hőmérsékleten is megőrzik rugalmasságukat és jobban tapadnak, de ezeket is cserélni szükséges, ha a profilmélység 4 mm alá csökken. Ilyenkor ugyanis az abroncs nem tudja elvezetni a vizet, a havat, illetve a hókását a kerék alól, jelentősen veszít tapadóképességéből, a gépjármű pedig nehezebben irányítható.

„A téli abroncsok közlekedésbiztonsági előnyei ma már széles körben ismertek, de a defektek által jelentett kockázatoknak még csak kevés autós van tudatában, pedig élete során minden vezető átlagosan 6 defektet kap” – mondta Hunyadi Szabolcs, a Bridgestone Magyarország Kft. személygépjármű-abroncs üzletág vezetője. „A Bridgestone éppen ezért kibővítette DriveGuard technológiájának alkalmazását és defekttűrő változatban is kínálja legnépszerűbb téli és négyévszakos abroncsait” – tette hozzá a szakember.

Havas úton még veszélyesebb a defekt

A Bridgestone adatai szerint a magyar autótulajdonosok jellemzően 4, de akár 5 téli szezonon keresztül is használnak egy szett téli gumit, amellyel akár 50.000 km-t is megtesznek. Erre a futásteljesítményre átlagosan legalább egy defekt esik. A defekt télen fokozott kockázatot jelent, hiszen ilyenkor már délután 4 órakor sötétedik, a Bridgestone statisztikái szerint pedig a defektek 23%-a sötétedés után következik be, ráadásul minden második esetben lakott területen kívül, nehezen belátható és megközelíthető útszakaszokon.

A defekttűrő technológiával készült abroncsok használata éppen ezért a téli útviszonyok között fontos közlekedésbiztonsági előnyt jelent, emellett pedig szükségtelenné teszi a pótkerék használatát, ami a gépkocsik súlyának és üzemanyag-fogyasztásának csökkentésében is fontos szerepet játszik.

 

HAT VEZETÉSI JÓTANÁCS TÉLI UTAKRA A BRIDGESTONE-TÓL

Készen áll arra, hogy az időjárás hidegre fordultával szembenézzen a téli vezetés veszélyeivel? A vezetőknek minden évben fel kell frissíteniük téli vezetési ismereteiket, és emlékezniük kell ezekre az egyszerű vezetési tippekre.

1. Takarítson le mindent a járművéről!

Mielőtt a volán mögé ül, távolítsa el az összes havat és jeget a szélvédőről, valamint a jármű tetejéről és oldalairól. Ne felejtse el eltávolítani a kipufogócsövet esetleg eltömítő jeget sem, nehogy az égéstermékek visszaszivárogjanak a jármű utasterébe!

2. Emelkedőkön használjon alacsony sebességfokozatot!

Emelkedőn, alacsony sebességfokozatban jobb a kerekek tapadása. Ha havas úton vezet váltogassa a sebességet és a sebességfokozatokat a kerekek tapadásának maximalizálása, valamint a megcsúszás vagy kipörgés lehetőségének minimalizálása érdekében! Havas vagy jeges úton soha ne használja a tempomat-ot (automatikus sebességtartó)!

3. Vezessen óvatosan, és hagyjon nagyobb féktávot!

Járművének még téli gumikkal is nagyobb a féktávolságra, mint száraz útviszonyok között. Az ökölszabály az, hogy a száraz úton való fékezéshez képest háromszor nagyobb féktávolságot kell hagyni akkor, ha havas vagy jeges úton vezet. Ha gyorsan hajt, a még ennél is nagyobb féktávot kell hagynia. Ha nem szükséges, ne álljon meg az emelkedőkön! Minél gyakrabban kell teljes álló helyzetből újra elindulnia, annál nagyobb a kockázata annak, hogy elakad.

4. Ne üljön autóba, ha nem muszáj!

Ha nem feltétlenül szükséges hóban vezetnie, ne tegye! Amennyiben viszont nincs más lehetőség, összpontosítson az útra, és készüljön fel váratlan helyzetekre! Tanulmányozza az időjárás-jelentést is! Az útviszonyok ismerete segíti a megfelelő felkészülést.

5. Figyeljen a fekete jégre!

A fekete jég pont úgy néz ki, mint a pocsolya. Ha erre ráhajt, könnyen elvesztheti uralmát a jármű feletti. Ne feledje: ha egy út csúszósnak tűnik, jó eséllyel az is! Vezessen lassan, és tesztelje az esetleges feketejég-foltokat a kerekek enyhe elfordításával vagy enyhe fékezéssel!

6. Legyen tisztában a kifarolás vagy megcsúszás esetén alkalmazandó lépésekkel!

Amikor az első vagy a hátsó kerekek kipörögnek, az alábbi módon nyerheti vissza uralmát a jármű felett:

  • Vegye le a lábát a pedálokról! Kifaroláskor a gázadás és a fékezés sem segít, sőt még ronthat is a helyzeten. Az általános tanács kifarolás esetén az, hogy finoman kormányozzunk a csúszás irányába. Amint a jármű kerekei újra tapadnak, enyhén fékezhet vagy gyorsíthat!
  • Másként kell eljárni az első és a hátsó kerekek kipörgése esetén. Ha az első kerekek csúsznak, az enyhe fékezés segít az irányítás visszaszerzésében, ha azonban a hátsó kerekek csúsznak meg, akkor lassú gyorsítással érjük el ugyanezt a hatást.

·        A jármű teljes sebesség melletti csúszásakor hasonlóan járjon el! Vegye le a lábát a pedálokról, és kormányozzon óvatosan arra, amerre haladni szeretne!







0


Ön szerint esélyes a Tisza Párt a Fidesz leváltására?




0
0

hírek innen, onnan

Lékai-Kiss Ramóna bevallotta, mi vezetne a válásukhoz

Már-már konfliktusforrássá fajult a házasságában.

Leó pápa: nem a párizsi egyezmény, hanem a politikai akarat vall kudarcot

XIV. Leó pápa hétfőn videóüzenetben szólította fel az ENSZ klímakonferenciáján részt vevő országokat, hogy „kézzelfogható...

MNB: kulcsfontosságú a devizapiac stabilitása

A Monetáris Tanács mai kamatdöntő ülésén sem változtatott az irányadó kamatokon. A jegybanki alapkamat most már tizennégy hónapja...

Már nem félnek annyira a háborútól a magyarok, mint két éve, de egyre kevesebben támogatnák Ukrajnát

Nem hull már olyan termékeny talajra a háborús riogatás, mint az előző választás előtt, de a kormányzati üzeneteknek látszik a hatása...

Csupán 3 pohár ebből a teából és kitisztul a vastagbél, lemennek a kilók

Egészséges teakeverék, ami segíti a fogyást – Így készítsd el otthon!

24 milliárd forintnyi EU-s támogatásból csinál gyors netet a 4iG

24 járásban fejleszt a cég a következő 3 évben a vissza nem térítendő uniós támogatásból.

Megszólalt a BRFK: nem a rendőrség hajszolta halálba a szombati baleset áldozatait – a tragédia elkerülhető lett volna

A rendőrségi intézkedés elől menekülő járművezető felelőtlen döntéseinek következménye volt az a baleset, amelynek nyomán két...

Három órával a hazaküldése után meghalt egy gyermekápoló – eljárás indult

Megrázó részletek kerültek napvilágra Paula Ivers, egy 47 éves gyermekápoló haláláról, aki 2024 márciusában a nagy‑manchesteri...

Hova tűnt a magyarok szabadidejének negyede?

Sok időt töltünk olyan dolgokkal, amelyek 15-20 éve jobbára még nem is léteztek, és ezzel nehezen birkózik meg a statisztika.

Fáj, mégis szeretjük – miért fogyasztunk csípős ételeket?

Miért szeretjük a csípős ételeket, ha fáj? A kapszaicin és az agyunk trükkjei meglepő válaszokat adnak.

Megakadt a férfi ásója kertásás közben, amit talált, attól örökre megváltozott az élete

Egészen elképesztő történet lett a hétköznapinak induló kertfelújításból.

0

Sport

„Rossit ki fogják rúgni” – Miriuta László nem tud magához térni a magyar–ír óta

A korábbi 9-szeres magyar válogatott Miriuta László szerint nemzeti katasztrófa, hogy Marco Rossi együttese nem tudott bejutni a világbajnoki pótselejtezőbe.

Gusztustalan üzenet, hamis fotó, alaptalan vádak: a magyarok sértegetésével keverik az ünneplést az írek

Írország 2002 után újra kijuthat a labdarúgó-világbajnokságra – ehhez az kell, hogy sikerrel vegye a márciusi pótselejtezőket. A rájátszás eléréséhez a vb-selejtezősorozat utolsó játéknapján Heimir Hallgrí

A magyar válogatott kapusára felfigyelt a Bayern München

A német rekordbajnok játékosmegfigyelői rendszere jelzett.

Dibusz és Orbán lemondhatja a válogatottságot válaszul a vb-selejtezős kudarcra?

Marco Rossi több alapembere is komoly válaszút elé érkezett az írek elleni drámai vereség után.

Gulácsi Péter elárulta, Dibusz Dénes hibázott-e a sorsdöntő pillanatban Írország ellen

A válogatott korábbi kapusa úgy látja, reális elvárás volt a világbajnoki pótselejtezős hely megszerzése.

Szoboszlai Dominik az írek elleni vb-selejtezőről: Két nap telt el, de még mindig nehéz elfogadnom, ami történt

Két nap telt el azóta, hogy a magyar labdarúgó-válogatott az utolsó pillanatban kapott góllal 3–2-es vereséget szenvedett Írországtól, így harmadik lett a csoportjában, s ezzel el is dőlt, hogy lemarad a jövő év

Megvan, mikor dönthet az MLSZ Marco Rossi sorsáról

Az MLSZ november 25-i ülésén szó lesz a szövetségi kapitány, Marco Rossi jövőjéről is.

Így még fájóbb: Európában csak egy válogatott kapott akkora pofont, mint mi

Magyarország mellett Szerbia kapott mélyütést a világranglista alapján az őszi vb-selejtezőkön.

Hivatalos: viselkedése miatt kellett távoznia az NB I-es légiósnak

A labdarúgó Fizz Ligában szereplő Kazincbarcika a hivatalos oldalain tudatta, hogy Blessing Eleke már nem az együttes játékosa.

Itt az újabb futballdráma. A 93. perc után két gólt szerző Skócia is készülhet a világbajnokságra

A végén megmenekülő Ausztria, valamint Svájc, Spanyolország és Belgium is készülhet a viadalra.

Egy eurós croissant-nal űz gúnyt a magyarokból és Szoboszlaiból az ír Lidl

Magyarországról nézve igencsak sértő az írek viccnek szánt reklámja.

Bulvár

Jön az új adó az autókra.

Bár a környezetvédőket a bolygó megmentésének magasztos eszméi vezérlik, úgy tűnik, az elektromos autók tulajdonosainak privilégiuma lecsengőben van. Nevezetesen, hogy a tervek szerint már nem csak az állami öszt

Hatalmasat fordult az amerikai külpolitika az ukrán háború kérdésében

Alig fél évvel ezelőtt februárban történt, hogy Zelenszkij ukrán elnököt és kíséretét gyakorlatilag kidobták a Fehér Házból. Ma pedig már arról tárgyalnak a felek, hogy milyen fegyvereket tudna szállítani az

Máris eldőlt Marco Rossi sorsa a válogatott kispadján, gyanús dolgot szúrtak ki

Nagyon sokan elfelejtkeznek két fontos tényről, ha a szövetségi kapitány kirúgásáról pletykálnak.

A nő rendelt magának egy pohár bort az étteremben: majdnem lefordult a székéről, amikor meglátta, milyen üzenetet hagyott neki a pincér a számlán

A nő nem vágyott semmi egyébre, pusztán arra, hogy elfogyaszthasson egy pohár bort egy kellemes, elegáns étteremben. Végül azonban csalatkoznia kellett.

Erdogan is megszólalt, miután az édesapa sem élte túl az isztambuli tragédiát

Öt napig küzdöttek érte, de meghalt az édesapa is a törökországi szállodai mérgezésben, amelyben felesége és két gyermeke is életét vesztette. Recep Tayyip Erdogan elnök kijelentette, hogy "a legcsekélyebb hanyag

Térképen nézheti meg, kiket indítana a Tisza Párt az ön választókerületében

Minden helyen megnézheti, ki lesz az a három ember, aki részt vesz a Tisza előválasztásán. Azt is feltüntettük, mekkora kihívással néznek szembe az új indulók: kik lehetnek a kormánypárti ellenfeleik és mik voltak

Fapadoson szorongó milliárdos honvédelmi minisztert fotóztak

Szalay-Bobrovniczky Kristóf a Ryanair járatával jött haza Londonból.

Zárug Péter Farkas: A Tisza Pártnak most van legalább ezer embere, akiket bármilyen posztra beépíthet

Politológusokat kérdeztünk a Tisza Párt frissen nyilvánosságra hozott jelöltlistájáról.

0